1. Jak odróżnić reprezentację od wydatków reklamowych
    Od 1 stycznia 2007r. Nie uznaje się koszty podatkowe kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Wydatki na reklamę mogą być natomiast zaliczane do kosztów w całości i to niezależnie od tego, czy reklama ma charakter publiczny, czy niepubliczny.

    Nie ma definicji
    Ponieważ tylko wydatki, które nie mają charakteru reprezentacyjnego (a np. mają charakter reklamowy), mogą być zaliczone do kosztów przedsiębiorcy, pojawia się pytanie, co to jest reprezentacja i jak działania reprezentacyjne odróżnić od reklamy? Niestety, ustawodawca nie pokusił się o zdefiniowanie tych pojęć w ustawach o podatkach dochodowych.
    Definicja słownikowa reklamy to „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś".
    Reprezentacja to kreowanie pozytywnego wizerunku firmy.
    Reklama to zachęcanie do zakupu towarów lub usług.
    Co do tej pory było reklamą
    W świetle dotychczasowej praktyki sądów i organów podatkowych za reklamę uważane były m.in. następujące wydatki:

    - reklama w środkach masowego przekazu,
    - drukowane materiały reklamowe,
    - organizacja imprez, których celem jest reklama,
    - propagowanie, zachwalanie produktów,
    - usługi telemarketingu (pracownicy call center prezentują ofertę przedsiębiorcy i zachęcają do zakupu jego produktów),
    - udział przedsiębiorcy we wszelkiego rodzaju imprezach reklamowych (targi, wystawy, konferencje reklamowe, pokazy), w tym opłaty za uczestnictwo w tych imprezach, za projektowanie, urządzenie i likwidację oraz obsługę stoisk, przewozy eksponatów, pomocy wystawowych itp., ubezpieczenie eksponatów,
    - wyposażenie sklepów, ekspozycje produktów - jeśli zawierają elementy reklamowe, np. banery, foldery reklamowe z logo podatnika lub hasło zachęcające do kupna produktów spółki.

    W całości do kosztów
    Od 1 stycznia 2007r. Nie ma znaczenia, czy reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Każdy wydatek o charakterze reklamowym może być zaliczony do kosztów podatkowych. W szczególności można więc do nich  zaliczyć następujące wydatki wcześniej nieuznawane za koszty podatkowe:

    - reklamę pocztową przesłaną do konkretnych osób;
    - doręczenie materiałów reklamowych do mieszkań, zakładów pracy przy wykorzystaniu baz danych o indywidualnych odbiorcach;
    - upominki reklamowe wręczane określonym imiennie osobom.

    Podsumowanie
    Interpretacja nowych przepisów to pole do wielu sporów z organami podatkowymi.

    Zwłaszcza gdy element reklamy i reprezentacji występuje jednocześnie w działaniu podejmowanym przez podatnik ( np. podatnik poniósł koszty wydrukowania albumu o malarstwie; na jednej ze stron albumu umieścił swoje logo i reklamę swoich produktów). Pojawia się pytanie, jak rozliczać takie wydatki - czy są to koszty reklamy, zaliczane do kosztów podatkowych w całości, czy też reprezentacja, nieuznawana za taki koszt?

    - więcej; Rzeczpospolita z dnia 18 stycznia 2007
    - więcej; Gazeta Prawna z dnia 18 stycznia 2007
  2. Kto może opłacać niższą składkę ubezpieczeniową do ZUS.
    Osoby, które rozpoczynają wykonywanie działalności gospodarczej, mogą skorzystać z dwuletniej ulgi w opłacaniu składek ZUS. Dzięki temu ich miesięczne płatności są o wiele niższe niż pozostałych osób.

    Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne ( jest ogłaszana przez ZUS 5 razy w roku - na okresy styczeń-luty, marzec-maj, czerwiec-sierpień, wrzesień-listopad i grudzień) dla większości osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą stanowi zadeklarowana kwota, która nie może być niższa niż 60% przeciętnego wynagrodzenia. Obecnie kwota ta wynosi 1478,80zł. 

    W związku z tym, składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy tych osób (liczone od tej podstawy) za grudzień ubiegłego roku oraz styczeń i luty tego roku (opłacane do ZUS odpowiednio w styczniu, lutym i marcu0 nie mogą być niższe od kwot: 
    - Na ubezpieczenie emerytalne 288,66zł (19,52% podstawy wymiaru),
    - Na ubezpieczenie rentowe 192,24zł (13% podstawy wymiaru),
    - Na ubezpieczenie chorobowe 36,23zł (2,45% podstawy wymiaru),
    - Na Fundusz Pracy 36,23zł (2,45% podstawy wymiaru).

    Osoby prowadzące działalność muszą też ( po samodzielnym ustaleniu stopy procentowej ) opłacić składki na ubezpieczenie wypadkowe. Zakładają, że wynosi ona 1,8% aktualnej podstawy wymiaru, składka wynosi 26,62zł.
    Ponadto osoby te mają też opłacać składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Podstawę jej wymiaru stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa 75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw włącznie z wypłatami z zysku. Obecnie kwota ta wynosi 1970,65zł. Składka na to ubezpieczenie nie może być niższa niż 8,75% ( za grudzień) i 95 (od początku tego roku) wymienionego wynagrodzenia. Wynosi więc - za grudzień 172,43zł, a za styczeń i luty wzrośnie do 177,36zł.

    Dla debiutujących - ulga
    Ponieważ dla osób debiutujących w biznesie kwota ta może stanowić wysokie obciążenie, ustawodawca wprowadził dla nich specjalne rozwiązanie. Wybrane osoby, które rozpoczęły działalność gospodarczą 25 sierpnia 2005r. lub później,  mogą korzystać z ulgi w opłacaniu składek do ZUS. 

    Przez pierwsze 2 lata od daty rozpoczęcia wykonywania działalności opłacają składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe (dobrowolna) od preferencyjnej podstawy wymiaru. Nie opłacają składki na Fundusz Pracy. 
    Podstawa do obliczenia składek jest zdecydowanie niższa niż ta, którą opłacają osoby już prowadzące działalność. Wynosi nie 60% przeciętnego wynagrodzenia, ale 30% minimalnego wynagrodzenia (przez cały 2007 rok 280,80zł tj. 30% z kwoty 936zł). Początkujący biznesmen zapłaci więc do ZUS miesięcznie 103,25zł zamiast 579,99zł. Do tej kwoty trzeba doliczyć jeszcze składkę na ubezpieczenie zdrowotne - 177,36zł 

    Kto nie skorzysta

    Z preferencyjnych zasad opłacania składek nie mogą natomiast korzystać wspólnicy spółek jawnych, komandytowych lub partnerskich oraz jednoosobowy wspólnik spółki z o.o., a także twórcy i artyści.

    Jakie dokumenty do ZUS
    Fakt rozpoczęcia wykonywania działalności trzeba zgłosić do ZUS. W tym celu należy złożyć zgłoszenie płatnika składek i zgłosić do ubezpieczeń siebie jako ubezpieczonego. Zgłoszenia płatnika składek dokonuje się przez złożenie formularza:

    - ZUS ZFA - zgłoszenie płatnika składek osoby fizycznej lub
    - ZUS ZPA - zgłoszenie płatnika składek osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej( gdy działalność jest prowadzona w ramach spółki cywilnej).

    Zgłoszenie płatnika trzeba złożyć w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń społecznych we właściwej jednostce ZUS. Trzeba też dołączyć do niego kopię decyzji urzędu skarbowego o nadaniu numeru NIP i zaświadczenie urzędu statystycznego o nadaniu aktualnego numeru REGON. Zgłoszenia siebie jako osoby ubezpieczonej do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych, wypadkowego i zdrowotnego też należy dokonać w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń (tj. od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności). W tym celu trzeba złożyć formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia.

    - więcej; Rzeczpospolita  z dnia 22 stycznia  2007