UCHWAŁA NR 189/2025
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 8 maja 2025 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie wytycznych dla obwodowych komisji wyborczych
dotyczących zadań i trybu przygotowania oraz przeprowadzenia głosowania w obwodach
głosowania utworzonych w kraju w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
zarządzonych na dzień 18 maja 2025 r.
Na podstawie art. 161a § 8 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2025 r. poz. 365), w związku z postanowieniem Sądu Najwyższego z dnia 7 maja
2025 r. sygn. akt I NSW 18/25 i postanowieniem Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 2025 r. sygn. akt I NSW 19/25, Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§ 1. W załączniku do uchwały nr 165/2025 Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 23 kwietnia 2025 r. w sprawie wytycznych dla obwodowych komisji wyborczych
dotyczących zadań i trybu przygotowania oraz przeprowadzenia głosowania w obwodach głosowania utworzonych w kraju w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
zarządzonych na dzień 18 maja 2025 r. (M.P. poz. …) wprowadza się następujące zmiany:
1) w pkt 17 ppkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) zaświadczenie podpisane przez osobę działającą w imieniu organu uprawnionego do reprezentowania na zewnątrz stowarzyszenia/fundacji, sporządzone według wzoru
ustalonego uchwałą nr 85/2025 Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 18 lutego 2025 r. w sprawie wzoru zaświadczenia dla obserwatora społecznego. Dopuszczalne jest także użycie
zaświadczenia sporządzonego według wzoru ustalonego uchwałą nr 66/2023 Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 17 sierpnia 2023 r. w sprawie wzoru zaświadczenia
dla obserwatora społecznego (M.P. poz. 899).
Zaświadczenia mogą różnić się między sobą wyglądem i układem graficznym, ale ich treść musi odpowiadać wzorowi ustalonemu przez Państwową Komisję Wyborczą. Na podstawie
przedłożonego komisji zaświadczenia, wskazującego numer, pod którym stowarzyszenie lub fundacja została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, członek komisji weryfikuje
2
uprawnienie do wyznaczenia obserwatorów społecznych przez dane stowarzyszenie lub fundację. Sprawdzenia można dokonać w wyszukiwarce Ministerstwa Sprawiedliwości
na stronie internetowej: https://wyszukiwarka-krs.ms.gov.pl. W przypadku braku takiej możliwości technicznej lub innych wątpliwości komisja zwraca się o pomoc w tej sprawie
do urzędu gminy. Przewodniczący komisji nie zatrzymuje zaświadczenia okazywanego przez obserwatora społecznego, gdyż jest ono przedkładane wyłącznie do wglądu.”;
2) w pkt 43 ppkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) sprawdza tożsamość wyborcy na podstawie dowodu osobistego lub każdego innego dokumentu ze zdjęciem, pod warunkiem że ustalenie tożsamości wyborcy na jego podstawie
nie budzi wątpliwości (art. 52 § 1 Kodeksu wyborczego). Wyborca może zatem okazać komisji dowolny dokument ze zdjęciem (np. paszport, prawo jazdy, legitymacja studencka),
w tym również dokument, który utracił ważność, pod warunkiem że ustalenie tożsamości na jego podstawie nie budzi wątpliwości. Komisja może potwierdzić tożsamość wyborcy
także na podstawie aplikacji mObywatel. W tym celu wyborca powinien:
a) zalogować się do aplikacji mObywatel na swoim telefonie (aplikacja powinna być
zaktualizowana do wersji 4.56.0 lub nowszej),
b) wybrać w prawym dolnym rogu na ekranie głównym przycisk Kod QR,
c) nacisnąć przycisk Zeskanuj kod QR,
Aplikacja poprosi o wyrażenie zgody na użycie aparatu fotograficznego w celu zeskanowania
kodu QR.
Następnie członek komisji okazuje wyborcy otrzymaną przez komisję kartkę z kodem QR,
który wyborca musi zeskanować swoim telefonem.
Po zeskanowaniu kodu na telefonie wyborcy powinien wyświetlić się ekran z potwierdzeniem jego danych. Na tej podstawie członek komisji potwierdza tożsamość wyborcy.
Członek komisji wyborczej, któremu jest prezentowany do weryfikacji mDowód wyborcy w aplikacji mObywatel, ma obowiązek zweryfikować m.in. dane tego dokumentu,
zabezpieczenia wizualne oraz poprawność funkcjonowania usługi pozwalającej na obsługę tego dokumentu.
Podczas weryfikowania danych należy zwrócić uwagę na zgodność:
3
- daty i godziny, która wyświetla się na dokumencie, z czasem rzeczywistym,
- danych wyborcy, które wyświetlają się, z tymi w spisie wyborców,
- oznaczenia głosowania w wyborach (odpowiednio I tura lub II tura).
Jeżeli członek komisji, który dokonuje weryfikacji, nie będzie pewny, czy ekran aplikacji wygląda prawidłowo lub jest prawdziwy, powinien poprosić wyborcę o powtórzenie
czynności weryfikacyjnych – w takiej sytuacji należy sprawdzić, czy zmieniła się godzina w dokumencie elektronicznym.
Członkowie komisji mogą w razie wątpliwości korzystać z wszelkich dostępnych metod weryfikacji, przy czym co należy podkreślić – w razie braku możliwości weryfikacji wyborcy
nie jest dopuszczalne wydanie karty do głosowania.
Obowiązkowe okazanie dokumentu, w tym aplikacji mObywatel, ma na celu jedynie umożliwienie potwierdzenia przez komisję tożsamości wyborcy, a nie weryfikacji danych
znajdujących się w okazywanym dokumencie (niezależnie, czy jest to dowód osobisty, prawo jazdy, legitymacja studencka, czy też aplikacja mObywatel). Komisja dysponuje spisem
wyborców, który potwierdza prawo wybierania ujętych w nim osób w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 18 maja 2025 r. Obowiązkiem komisji
podczas wydawania karty do głosowania jest wyłącznie potwierdzenie tożsamości wyborcy.
Sprawdzenia tożsamości wyborcy należy dokonać w sposób minimalizujący ryzyko ujawnienia danych osobowych wyborcy osobom trzecim;”.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.
Przewodniczący
Państwowej Komisji Wyborczej
Sylwester Marciniak
(dokument podpisany elektronicznie)